Auteur Topic: Docking station  (gelezen 445 keer)

Offline Paspartoe

• actief
  • Semi prof
  • *
  • Geslacht: Man
Docking station
« Gepost op: 18 september 2016, 10:46:44 »
Ik heb nog een harddisk afkomstig van een afgedankte laptop en dat schijfje werkte nog heel goed.
Voor de lol zou ik nu die harde schijf willen gebruiken in een harddisk docking station (zie afbeelding Picture # 3).

Volgens verschillende oplossingen voorgesteld door Google om het zaakje aan de praat te krijgen, is het voldoende om in te pluggen en je kan er mee werken.
Op een desktop met OS Windows 7, ging na aankoppelen Windows onmiddellijk aan de slag om een driver te installeren.

Maar het toestel zelf startte uiteindelijk niet op en zelfs na installatie van een driver met het bijgevoegde schijfje, weigert het nog steeds de harddisk te lezen of beter gezegd : de computer herkent de externe schijf niet (meer).

Toen ik alles aan een desktop met Linux als OS aankoppelde, ging die er automatisch mee aan de slag en kon ik de harddisk formatteren.
Maar na het formatteren, weigerde de computer nog alle contact met de schijf.

Zijn er leden die hier meer ervaring mee hebben of mij nuttige tips kunnen geven ?

Ik las al op Google dat bepaalde computers van een bepaald merk van harddisks aan boord, niet compatibel zijn.

In ieder geval al bedankt om mij ev. op de goede weg te zetten.

Ik google nog verder naar een handleiding (of betere drivers), want het blaadje dat er bij gevoegd was stelt niet veel voor.   :P

PS. Afbeelding toont toestel usb 3, maar ik heb er eentje usb 2

Offline Swake

• Forumbeheerder
  • Prof
  • *
    • Webstek van Swake
Re: Docking station
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2016, 13:10:19 »
Het docking station staat toch onder stroom ?

Offline Paspartoe

• actief
  • Semi prof
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2016, 06:44:52 »
Het docking station staat toch onder stroom ?
Jazeker, adapter ingeplugd, rood verklikkerlampje brandt vooraan het station.

Offline Swake

• Forumbeheerder
  • Prof
  • *
    • Webstek van Swake
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2016, 12:07:57 »
Citaat

Rood is niet echt een goed teken en betekent dat er een mankement is aan de HD . Normaal zou het eerst een 10 tal seconden rood moeten branden en  dan  blauw gaan branden en blauw  blijven branden .

Offline Paspartoe

• actief
  • Semi prof
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2016, 22:06:22 »
Citaat

Rood is niet echt een goed teken en betekent dat er een mankement is aan de HD . Normaal zou het eerst een 10 tal seconden rood moeten branden en  dan  blauw gaan branden en blauw  blijven branden .

Het blauwe licht brandt soms tegelijkertijd met het rode.
Ik dacht dat dat rode enkel aangaf dat er stroom op de zaak zit en dat het blauwe licht aangeeft dat de schijf gelezen wordt.

Offline Paspartoe

• actief
  • Semi prof
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2016, 05:51:01 »
Ik heb daar gisteren nu eens een oude hd Maxtor van een desktop in gestoken (3,5"), van ongeveer 250 GB denk ik, maar krijg alweer niet thuis.
De kleinere hd Hitachi (ongeveer 160 GB) uit een laptop is nochtans degelijk te bewerken, eens het docking station aangesloten is met een desktop met Ubuntu (werkt intussen ook goed met een desktop met Windows).
Alleen de grote schijf Maxtor lukt niet.

Offline Swake

• Forumbeheerder
  • Prof
  • *
    • Webstek van Swake
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2016, 12:24:44 »
Als de HD's een SATA aansluiting hebben passen ze beiden in het docking station . IDE is wat anders want daar zijn de aansluitingen verschillend .
Als de Maxtor schijf niet werkt in het docking station is ze defect !

Offline Paspartoe

• actief
  • Semi prof
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2016, 07:06:47 »
HD werkt blijkbaar wel in ander docking station ...
Waarschijnlijk een of ander slecht contact in de zitting van de HD in het eerste dockingstation.
Topic mag afgesloten worden.
Bedankt voor de info.  ;)