Auteur Topic: Hoe weet ik of het om ransomware gaat of niet ?  (gelezen 187 keer)

Swake

• Forum Admin
  • Komt hier zeer veel
  • **
  • Geslacht: Man
Hoe weet ik of het om ransomware gaat of niet ?
« Gepost op: 21 maart 2018, 00:58:22 »
 :) Versleutelde of gegijzelde bestanden vind je helemaal niets van terug of zie je helemaal niet , zelfs de extensie niet (.jpg) bijvoorbeeld .Ze zijn versleuteld !
Bij versleutelde bestanden zal het ook opvallen dat plots het volume van de HD kleiner geworden is en niet weten waar zijn die 20 GB ineens gebleven bijvoorbeeld , nergens weer te vinden . Iemand met Linux kennis zou dat uit zichzelf moeten weten . :o
Een virus kan wel telkens je windows opstart de bestanden een andere naam geven !
Bijvoorbeeld foto1000020000.jpg en wanneer je terug windows heropstart je het virus wakker maakt en de bestanden van naam zal hernoemen .
foto1000020000.jpg kan dan door het virus hernoemd zijn naar foto90002000788.jpg  :)
Om het virus in windows niet wakker te maken gaan we de computer booten met een antivirus schijfje dat gebaseerd is op Linux . Dit schijfje zal het virus opsporen en verwijderen , maar daarom zijn de bestanden nog niet gerecupureerd . Dit kan met andere software dat ook op Linux gebaseerd is , maar zal tijd en geduld vragen als je dit zelf wel doen . 8000 bestanden kan meer dan een week vragen en het proces mag niet onderbroken worden of je mag helemaal opnieuw beginnen .
Zo is het duidelijk uitgelegd >>> klik

ppppssssstttt , zou hij het antwoord op zijn vraag hier al gelezen hebben ? Swake komt niet vanonder een kloek hoor !  ;)

ppppppssssstttttt , in een opleiding security leer je beveiligen , hoe voorkomen voor je het zitten hebt .
Als jij niet weet dat je auto op slot moet doen om niets te kunnen stelen dan moet je achteraf ook niet komen jammeren en wenen ze zijn met mijn laptop weg . En was je auto op slot ?
Hoe waarom moet ik die op slot doen, ze kunnen er toch niet met wegrijden . Snap je het plaatje ?

Citaat
Wat je als eerste zou moeten doen is de internet-verbinding met je besmette laptop/PC uitschakelen (als dit mogelijk is) en dan het verantwoordelijke virus verwijderen. Dan kan je zonder probleem terug op het Internet.

Top advies !!!
Ik heb nog nooit geweten dat je de internetverbinding niet kan verbreken . Maar ik zou ook adviseren als hij in een thuisnetwerk straat , draadloos of bekabeld onmiddelijk uit te halen om te voorkomen dat de andere windows computers die ook in het thuisnetwerk staan ook te besmetten . Wie weet zijn die ook al niet besmet  :-\

Waar kan men erkende ICT security opleidingen volgen ? >>>
Klik

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 11:51:40 door Swake »